Pois massasta

Kun 2004 aloittelin Pamplemousse-yritystäni oli minulla selvä visio. Tahdoin tehdä matkoja turistirysien ulkopuolelle turistiajan ulkopuolella. Idealisti kun olin.

Tämä sama visio on ollut olemassa nyt lähes 15 vuotta. Edelleen haluan, ja koko toimistomme haluaa, löytää jokaiselle matkustajalle omanlaisen matkan. Matkan, jossa vältellään massapaikkoja, ruuhka-aikoja ja itsestään selvyyksiä. Edelleen idealistisesti.

Mutta mutta. Jos et tunne Ranskaa voi olla vaikeata valita jotain muuta kuin Pariisi tai Nizza kohteeksi. Ellet sitten kysy meiltä.

Ranska on iso maa ja jolla on monta erilaista kulttuuria alueesta johtuen. Olemme kaikki vuodet saaneet pitää meille uskollisia asiakkaita – enemmän jo ystäviä – kanssamme mukana matkassa.  Halusimme alusta saakka kertoa Ranskan vähemmän tunnetuista kylistä (siis myös ruuhkattomista) ja viedä matkustaja kohtaamaan myös se tuiki tavallinen ranskalainen vaikkapa pieneen kirkonkylään tai maaseudulle.

Viikonloppuna tuli sitten rankalaisittain déjà vu –ilmiö itselle kun luin HS:n artikkelia. Massaturismiiin on nyt tarttunut oikein YK ja Maailman matkailujärjestö, jotka yrittävät rakentaa turismivirran kulkua toiseen suuntaan, jotta se ei pilaisi tunnetuimpia kohteita ja ärsyttäisi paikallisia niin paljon. Loistavaa.
HS artikkeli: Massaturismi riivaa niin asukkaita, ympäristöä kuin matkailijoitakin. 

Matkailun ja paikallisten tulee kulkea käsi kädessä. Siksi kaikki nämä vuodet olemme halunneet:

1)    Tehdä töitä paikallisten kanssa suoraan. Tämä tarkoittaa että pyrimme ostamaan ja maksamaan mahdollisimman paljon esim. majoituksista ja palveluksista suoraan paikan päälle palvelun tarjoajalle (suosimme pienhotelleja, linnoja, viinitiloja, paikallisia ravintoloita, pyörävuokraajia  jne…. ). Tämä vaatii suhteita ja jaksamista.

2)    Suomalaisen näkevän ja kokevan sen vähemmän tunnetun ranskalaisen luonnonkauneuden, historian, ruokakulttuurin ja upean huumorin Pariisin ja Nizzan ulkopuolella. Ohjastaa ja opastaa matkustajaa löytämään uutta. Usein tämä vaatii vähän paikannimien tavaamista, mutta lopputuloksena tuo yllätyksellisen ja nautittavan off-tourist matkan.

3)    Laatia jokaiselle (perheelle, kavereille, yritykselle, ryhmälle) oman matkaohjelman yksilöllisesti ja päästää ihminen kokemaan siinä ympäristössä matkaansa missä mieluiten viihtyy. Uskaltaen myös kyseenalaistaa itsestäänselvyydet.

Ja näin me edelleen jatkamme.

Teksti:  Henni 12.3.2018