Onko online 90-lukua?

Yllättäviä tuulia kuuluu USAn ja brittien matkailumarkkinoilta. Uusimmat tutkimukset trendeistä osoittavat, että osaavat matkanjärjestäjät ja matkakonsultit ovat maailmalla tehneet paluun. Ihmiset ovat väsähtäneet pörräämiseen netissä ja matkakohteiden ”arpomiseen” itsekseen.

Käytännössä on todettu, että mitä arvokkaampi matka on kysymyksessä, niin sitä mieluummin siitä keskustellaan asiaa tuntevan järjestäjän kanssa. Näin valmistellaan yhdessä asiakkaalle paras matka.

On mielenkiintoista katsoa seuraako Suomi tätä trendiä.

Joulukuun lopussa on se hetki kun matkatoimistossa katsotaan että mitenkäs tämä vuosi nyt menikään meidän yrityksessä. Meillä Pamplemoussessa meni aika lailla näiden trendien mukaisesti, sillä palvelua ja neuvoja kaipaavia matkustajia on entistä enemmän. Moni soittaessaan meille sanoo: ”kyllähän mä itse voisin tän tehdä mutta kun en millään ehdi.”

Ei tarvitsekaan, sillä me ehditään.

Vaikka se ”ysärisanonta” on,  että ”kaikenhan saa netistä” niin nyt on siis huomattu että neuvontaa ja matkan yhdessä koostamista kaipaavia on kaiken ikäisissä, myös nuorissa. Meilläkin!

Ihmiset selkeästi haluavat neuvoja ja vinkkejä asiantuntevalta matkanjärjestäjältä. Omaa aikaa halutaan käyttää johonkin muuhun kuin hotellin tai pääsylippujen etsimiseen. Me matkatoimistot olemme myös erilaisia kuin vanhaan Keihäsmatkojen ja chartereiden aikaan: meillä ei nykyään ole vain yhtä valikoimaa, vaan olemme joustavia ja teemme matkan jokaisen kukkaroon ja toiveisiin sopivasti. Me myös sanomme, jos toiveet ovat epärealistisia.  Vähän tällaista partneruutta siis.

“A good travel counselor is more relevant  today than ever before” -artikkelin voit lukea halutessasi TÄSTÄ.

Suomen matkatoimistoalan liitto (SMAL) kooste vuodelta 2016 kertoo, että positiivinen talousvire näkyy myös suomalaisten tämän talven matkustussuunnitelmissa. Moniin muihin talviin verrattuna merkillepantavaa on se, että entistä useampi matka tullaan tekemään perinteisten loma-aikojen ulkopuolella. Rahaa laitetaan matkustamiseen myös entistä enemmän.

SMALin kyselyyn vastanneista noin 93 prosenttia ilmoitti matkustavansa tai harkitsevansa matkustusta tulevan talven aikana. Vastaajat eivät kuitenkaan matkusta vakiintuneiden loma-aikojen aikana, vaan suurin osa –  noin 77 prosenttia –  aikoo matkustaa tai harkitsee matkustamista perinteisten loma-aikojen (joulu ja uusivuosi, koulujen talvilomat, pääsiäinen) ulkopuolella.

Kyselyn mukaan suosituimpia kohteita ovat Euroopan maat ja kaukokohteet. Lähialueille suuntautuvat matkat varataan suhteellisen lähellä matkan alkua, mikä näkyykin siinä, että joulukuun alussa 2016 tehdyn kyselyn aikoihin Baltiaan ja Pohjoismaihin oli matkan varannut vasta vain pieni määrä vastaajista.

Joulumatkailun aktiivisuus vaihtelee vuosittain. Kun viime vuonna yli 70 prosenttia suomalaisista ilmoitti matkustavansa tai harkitsevansa matkalle lähtöä joululomien aikaan, on tulos tänä vuonna täysin toisenlainen. Vain noin 29 prosenttia suomalaisista aikoo lomailla tai harkitsee lomamatkailua tulevan joulun aikana.  Joulunpyhien sijoittuminen viikonloppuun näkyy tänä vuonna erityisen selvästi talvimatkojen ajankohdan valinnassa.

Hyvää matkaa kaikille niin jouluna kuin tulevana vuonna 2017!

Teksti: Henni Lieto,  Pamplemoussen toimitusjohtaja ja perustaja. Tarkkailee aktiivisesti Ranskan tapahtumia monelta kantilta ja seuraa matkailun trendejä monipuolisesti.  Toiminut Ranskan valtion matkailustrategian Advisory Board -ryhmän neuvonantajana Suomesta. Saanut Ranskan valtion ritariarvon.